Oszustwo na BLIK Na czym polega?

Jak uniknąć oszustwa na BLIK?
Dowiedz się na co zwracać uwagę, by nie dać się oszukać

Oszustwo na BLIK

Dodano dnia: 2022-02-04 / Kategoria: Główne wpisy
Autor: OTVARTA

Aby korzystanie z usług instytucji finansowych było jak najprostsze, banki oferują swoim klientom możliwość wypłacania pieniędzy i płacenia nimi za pomocą kodu BLIK – z tej funkcji korzysta już ponad 8 mln Polaków. Jednakże w ostatnim czasie oszustwo na BLIK przyciąga coraz szersze grono hakerów podszywających się pod znane nam osoby, instytucje czy firmy. Co zrobić, jeśli i nam przydarzy się podobny incydent? Jak reagować i czy mamy szansę na odzyskanie utraconych pieniędzy? Dowiedz się więcej o metodach oszustów, przechodząc do dalszej części artykułu.

Co to jest BLIK?

BLIK to 6-cyfrowy kod geneowany z poziomu aplikacji mobilnej banku, z którego usług aktualnie korzystamy. Logując się do konta w sekcji płatności z reguły mamy do wyboru dwa rodzaje przelewów – jedną z nich jest właśnie BLIK. Należy pamiętać, że kod BLIK można wykorzystać w przeciągu 2 minut. Później traci swoją ważność.

Dokonując zakupów w danym sklepie i przechodząc już do finalizacji zamówienia zostajemy przekierowani do sekcji „płatność”. Tam za pomocą kilku metod możemy uiścić należność. Po wybraniu opcji BLIK naszym oczom ukazuje się puste pole, do którego należy wpisać 6 cyfr. Potwierdzamy i w tym samym momencie otrzymujemy w powiadomieniach od banku informację o dokonaniu płatności wybraną metodą.

Dotychczas za pomocą 6-cyfrowego kodu zrealizowano w Polsce aż 176 mln transakcji na łączną kwotę przekraczającą 24 mld złotych. Nic więc dziwnego, że oszuści chętnie wykorzystują naiwność użytkowników i stosują tzw. oszustwo na BLIK do wyłudzania pieniędzy.

Na czym polega oszustwo na kod BLIK?

Najprościej ujmując celem oszustów jest uzyskanie od ofiary kodu BLIK i szybka realizacja transakcji. W rezultacie z konta pobierane są środki, które trafiają wprost do portfeli hakerów.

Jak przebiega oszustwo na BLIK?

Wyłudzenie kodu BLIK nie należy do najtrudniejszych. Ten sposób kradzieży jest łudząco podobny do tzw. metody na wnuczka, o której swego czasu informowały policja i media. Niemniej jednak jest kilka sposobów, którymi posługują się przestępcy, aby uśpić czujność swojej ofiary. Poniżej podajemy kilka z nich, aby ustrzec użytkowników przed wpisaniem się na listę osób poszkodowanych.

  1. Popularną praktyką jest wysyłanie wiadomości za pośrednictwem mediów społecznościowych – Messenger, Instagram. Oszuści podszywają się pod znaną nam osobę (kolegę, koleżankę etc.) i proszą o szybką pomoc finansową pod pretekstem zgubienia karty bankowej. Wygenerowany kod BLIK przesyłany jest do oszusta, który w tym samym czasie dokonuje transakcji wykorzystując 6-cyfrowy ciąg liczb.
  2. Drugą metodą jest wysłanie ponaglenia do uregulowania niezapłaconego rachunku, który można opłacić szybkim sposobem poprzez BLIK. Wiadomość SMS lub mail o takiej treści trafia rzekomo od firm energetycznych, kurierskich lub innych. Podejrzenie powinna wzbudzić również prośba o zainstalowanie aplikacji BLIK – taka aplikacja nie istnieje!
  3. Dokonywanie zakupów online jest dziś codziennością – także jeżeli chodzi o zamawianie przedmiotów z popularnych serwisów ogłoszeniowych. Sprzedawca w wiadomości prywatnej prosi o skorzystanie z linku, aby dokonać szybkiego przelewu – najprościej za pomocą kodu BLIK.
  4. Poza wysyłaniem SMSów i wiadomości e-mail oszuści dzwonią do swoich ofiar, podszywając się pod pracownika banku. W takiej rozmowie możemy spodziewać się prośby o konieczne zweryfikowanie danych potrzebnych do logowania w aplikacji mobilnej lub podanie kodu BLIK, w celu weryfikacji ostatnio dokonanej transakcji.

Powyższa lista niestety cały czas się wydłuża. Kreatywność oszustów, jak się okazuje, jest dość spora. W dalszej części przeczytasz, jakich zasad przestrzegać, aby zachować swoje środki na koncie.

„Przekręt na BLIKa” – co powinno wzbudzić Twoje podejrzenia?

Poniżej zamieszczamy garść niezbędnych informacji, które pomogą zabezpieczyć się przed ewentualną kradzieżą Twoich pieniędzy.

  • W przypadku uzyskania prośby o pomoc finansową od znajomego upewnij się, że faktycznie po drugiej stronie jest znana Ci osoba. Zadzwoń do niej i zapytaj czy to ona wysyłał Tobie tę wiadomość.
  • Pracownik banku nigdy nie dzwoni z prośbą weryfikacji transakcji poprzez kod BLIK, a także nie prosi o dane do logowania do bankowości mobilnej czy internetowej.
  • Banki nie stosują praktyk, w których proszą o kliknięcie w link do bankowości internetowej, systemów płatności lub innych. Tym bardziej nie potrzebują kodów BLIK do jakiegokolwiek celu.
  • Kolejny raz zwracamy uwagę na to, że aplikacja BLIK nie istnieje. BLIK to kod generowany z poziomu aplikacji bankowej.
  • Jeśli przyszła do Ciebie wiadomość od firm kurierskich, zastanów się czy aktualnie czekasz na jakąkolwiek przesyłkę. Dokładnie przyjrzyj się adresowi e-mail, z którego pochodzi wiadomość – oszuści często przekręcają nazwy firm lub stosują triki, polegające na zamianie liter na cyfry, np. I na 1 lub O na 0. Dla bezpieczeństwa nigdy nie klikaj w link podany w SMSie lub mailu.
  • Korzystasz z serwisów ogłoszeniowych? Wszystkie wrażliwe dane, jak PESEL, loginy i hasła czy nawet kody BLIK zachowaj dla siebie. Żaden sprzedawca nie ma prawa prosić Cię o podanie takich informacji.

Jeśli nie spotkałeś się z żadnym z powyższych, ale masz wątpliwości, co do otrzymywanych wiadomości i telefonów, skontaktuj się ze swoim bankiem. Zrób to również niezwłocznie w momencie przekazania newralgicznych danych do osób, co do których masz podejrzenia.

Gdzie zgłosić oszustwo na BLIK?

Wszelkie podejrzane działania, a także padnięcie ofiarą oszustwa na BLIK należy zgłosić na policję oraz do banku, z którego usług korzystasz. Warto wiedzieć, że prawo traktuje inaczej „oszustwo” i „przestępstwo”. Wartość skradzionego towaru musi przekraczać 500 zł, aby zostało zaliczone do „przestępstwa”. Bez względu na to, jaką kwotę przekazałeś oszustowi, taka osoba podlega karze.

Oszustwo na BLIK – jak odzyskać pieniądze?

O ile przelew można wstrzymać, o tyle z BLIKIem sprawa wygląda nieco trudniej. Cała idea BLIKa polega na tym, że jest to dokonywanie wypłat bądź transakcji w prosty i szybki sposób. Jeśli padłeś ofiarą oszustwa spróbuj złożyć reklamację do swojego banku. Każda instytucja bankowa ma 30 dni na ustosunkowanie się do Twojej prośby. Bank może jednak uznać, że za przekazanie kodu BLIK nieuprawnionej osobie i utratę pieniędzy odpowiadamy my sami.

Nie daj się oszukać! Bądź bezpieczny z siecią OTVARTA

Jesteś klientem sieci OTVARTA? Skorzystaj z zakładki komunikaty, w której podajemy wszelkie informacje ostrzegawcze. Chroń swoje dane i nie przekazuj ich osobom postronnym lub tym, co do których masz wątpliwości.

Wróć do bloga

Otvarta? To się opłaca!

Dowiedz się jak bardzo! Zostaw numer - oddzwonimy i razem wybierzemy dla Ciebie najlepszą ofertę.